Main Menu

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

Podchorążowie z wrocławskiej Szkoły Oficerskiej szkolili się w tunelu aerodynamicznym. Po raz pierwszy w historii uczelni naukę „latania” w Leźnicy Wielkiej przeszło ośmiu wojskowych studentów.

– Dotąd nie było możliwości uczenia studentów swobodnego spadania. Teraz zaczyna się to zmieniać – chwali szkolenie kpt. Mirosław Halot.

Tunel aerodynamiczny w Ośrodku Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego w Leźnicy Wielkiej ma wysokość 30 metrów, z czego 7 m znajduje się pod ziemią. Jest jednym z najnowocześniejszych urządzeń tego typu w Europie i jedynym w Polsce. Korzystają z niego żołnierze z jednostek prowadzących szkolenie spadochronowe, czyli lądowych, specjalnych, powietrznych i marynarki wojennej. Pierwszy raz trenowali na nim podchorążowie z Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu.

– Studiują na specjalności aeromobilnej. Po zakończeniu nauki mogą więc trafić do jednostek w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej, 6 Brygadzie Powietrznodesantowej albo pułkach rozpoznawczych. Takie szkolenie w tunelu znacznie podnosi ich kwalifikacje zawodowe i przygotowuje do objęcia stanowisk w jednostkach liniowych – podkreśla kpt. Mirosław Halot, wykładowca WSOWL i opiekun Sekcji Szkoleń Wojsk Aeromobilnych. – Dotąd uczyliśmy bowiem podchorążych wykonywania skoków spadochronowych metodą „na linę” lub na tzw. stabilizację. W takich przypadkach spadochron otwiera się samoczynnie tuż po oddzieleniu się skoczka od statku powietrznego. Nie było możliwości uczenia studentów swobodnego spadania. Teraz zaczyna się to zmieniać – tłumaczy kapitan.

O swobodnym spadaniu skoczka mówimy wtedy, gdy żołnierz, wyskakując z samolotu lecącego na dużej wysokości, utrzymuje w powietrzu pozycję poziomą aż do momentu otwarcia spadochronu. Napełnienie czaszy spadochronu powietrzem następuje w dowolnym momencie nad ziemią. Jedną z najlepszych i najbezpieczniejszych metod uczenia takiej umiejętności jest trening w tunelu aerodynamicznym. Jest to urządzenie, które pozwala szkolić żołnierzy w skokach spadochronowych ze średnich i dużych wysokości, czyli od 1000 do 10 tysięcy metrów. Podczas „lotu” w symulatorze żołnierze uczą się przyjmowania właściwej, poziomej sylwetki, niezbędnej podczas swobodnego spadania.

Na naukę do Ośrodka Szkolenia Aeromobilno-Spadochronowego w Leźnicy Wielkiej pojechało ośmiu podchorążych, członków Sekcji Szkoleń Wojsk Aeromobilnych. – Działa w niej około 20 wojskowych studentów, ale na szkolenie w Leźnicy musieliśmy wybrać tych, którzy mają największe doświadczenie w skokach spadochronowych i mają tytuły skoczka spadochronowego. To podchorążowie, którzy rozwijają swoje umiejętności w cywilu, trenując między innymi w aeroklubach – wyjaśnia kpt. Halot.

Trening w tunelu zajął podchorążym trzy dni. Wojskowi studenci mieli zajęcia teoretyczne i praktyczne. Podczas wykładów uczyli się m.in. zasad swobodnego spadania i sposobów układania ciała względem podmuchu powietrza, a także o prędkościach i kierunkach wiatru. Potem przyszedł czas na praktykę. – Szkolenie w tunelu aerodynamicznym ma wiele zalet. Najważniejszą jest to, że jest to szkolenie bezpieczne i bardzo szybko przynosi pożądane efekty – mówi mjr Rafał Merysiński, kierownik OSAS-u. – Żołnierz, który spędzi w tunelu na przykład cztery godziny, ma kilkaset razy większe doświadczenie niż ten, który szkoli się osiem godzin w powietrzu. W tunelu o wiele łatwiej nauczyć się właściwej sylwetki, skorygować błędy i złe nawyki, jeśli już takie są – dodaje.

Praktyczny trening każdego studenta trwał około dwóch godzin. – Podczas pierwszych minut instruktor trzyma kursanta za ręce i koryguje jego sylwetkę w „locie”. Zwraca uwagę na szczegóły, uczy sygnałów, którymi skoczkowie posługują się w tunelu – opowiada mjr Merysiński. Dopiero gdy skoczek opanuje podstawy, może „latać” samodzielnie, choć cały czas w obecności instruktora. Kiedy zaś umiejętności szkolonego na to pozwalają, instruktorzy np. symulują otwarcie makiety spadochronu. – Uczyliśmy podchorążych, jak zmieniać kierunki lotu, przemieszczać się w tunelu. Studenci ćwiczyli także zachowania w sytuacjach awaryjnych, na przykład, gdy nie otwiera się spadochron główny – uzupełnia kpt. Halot, wykładowca z WSOWL.

Najbardziej doświadczeni podchorążowie przećwiczyli także skoki z ważącymi około 25 kilogramów zasobnikami. Wszyscy zaś uznali to ćwiczenie za jedno z najlepszych, w jakich kiedykolwiek brali udział. – Na swoim koncie mam już 35 skoków spadochronowych. Szkoliłem się już w tunelu aerodynamicznym, ale prywatnie. To niesamowita sprawa i bardzo cenny trening – mówi sierż. pchor. Maciej Piątek, student pierwszego roku studiów drugiego stopnia. – Lataliśmy w strugach powietrza, których prędkości sięgały nawet 190 kilometrów na godzinę. To bardzo wyczerpujące, ale każdy powinien tego spróbować – dodaje.


Podchorazowie w tunelu aerodynamicznym 640
tekst: Magdalena Kowalska-Sendek
zdjęcie: kpt. Mirosław Halot

Back to top